BILA MASA SESUAI NAK UPGRADE RUMAH IDAMAN?


BILA MASA SESUAI NAK UPGRADE RUMAH IDAMAN?

Ramai yang sudah beli rumah pertama yang ingin pula berhajat untuk memiliki rumah idaman ataupun upgrade rumah yang tinggal sekarang.  Apa strategi yang paling best untuk dapatkan rumah idaman ?

<hanya sesuai kepada pembaca berusia 25-28 tahun sahaja>

Saya kongsikan cara yang mudah dan saya sendiri sudah amalkan cara ni dan saya rasa ia memang berbaloi untuk dikongsikan kepada sahabat-sahabat yang mempunyai pendapatan pertengahan.  Mungkin ada cara lebih baik, tetapi cara ini memang sudah terbukti.  Saya berpegang kepada konsep hidup ini suatu perjalanan bukan satu destinasi.  Oleh itu, nikmatilah kehidupan idaman seawal mungkin kerana kita tidak pasti bila kita akan berakhir. Jadi, jangan invest (peram) rumah lama sangat, sehingga anda berkorban terlalu lama untuk menikmati rumah idaman.
.
Kelemahan simpan rumah lama sangat:
1. Kawasan perumahan semakin ‘tua’ dan pembeli akan datang tidak lagi berminat untuk membeli rumah di kawasan lama dan rekabentuk lama pada waktu akan datang
2 2. Penyewapun lebih suka menyewa di penempatan yang baru dan segar mata memandang.
3   3.  Lagi lama rumah di tangan, kadangkala, nilainya susut di mata dan di hati walaupun di kertas nilainya tinggi, namun, secara logiknya, rumah design lama, kawasan lama, harga terlalu tinggi sukar mencari niche pembeli yang sesuai.
Oleh yang demikian, rancanglah dengan teliti bila waktu sesuai untuk membeli dan bila masa untuk menjual.
Seawal tahun pertama bekerja, anda boleh mengumpulkan duit sebanyak mungkin kerana pada waktu ini, tiada banyak komitment yang perlu difikirkan.
.
Contoh, gaji pertama RM1,800, kebarangkalian besar, anda boleh menyimpan RM1000 sebulan. RM12K sudah ditangan untuk setahun dan pada tahun berikutnya sudah menjadi RM24K. Di tambah dengan KWSP akaun 2, cukup sangat untuk mula membeli rumah pertama .  Anggaran waktu ini, sekiranya degree holder, pada umur 26 atau 27 tahun atau lebih awal.  Saya sendiri memulakannya agak lewat setahun iaitu pada umur 28 tahun kerana tidak banyak informasi berkenaan pelaburan hartanah pada waktu tersebut.
.
Mulakan dengan membeli rumah apartment sahaja.  Pastikan kawasan perumahan yang anda beli adalah separa matang atau penempatan yang belum cecah 10 tahun tempoh pembangunan. Seeloknya perumahan yang sudah dibina 3-5 tahun.  Dan paling penting , rumah apartment yang kita beli berdekatan kawasan perumahan ada pusat komersial tumpuan seperti Mall, Hospital atau bangunan-bangunan korporat.  Saya tidak galakkan beli rumah undercon atau rumah masih dalam pembinaan kerana risikonya perlu diambilkira sekiranya sesuatu berlaku terhadap projek. Lagipun sepanjang tempoh pembinaan, kita tidak dapat menjana apa-apa keuntungan, selain daripada menunggu.
.
 Jangan terlalu ghairah untuk terus membeli rumah teres kerana pada umur sebegini, kita masih kuat dan segar menaiki tangga sekiranya rumah walkup.  Di sarankan pilih rumah yang berada di tingkat 1-3 kerana permintaan untuk rumah di tingkat rendah adalah tinggi berbanding yang paling atas.  Langkah ini perlu supaya bila kita nak jual rumah sewaktu diperlukan adalah mudah. Tak perlulah beli rumah yang ada kolam renang ke, duplex ke, servis apartment ke, kondo ke, rumah kedai ke kerana, rumah sebegini, di kemudian hari tidak senang untuk mencari pembeli yang niche dan penjualan dan pusingan modal akan lambat berlaku.
Strateginya adalah, sewakan rumah selama 5 tahun dan jualkan selepas tempoh tersebut.  Saya percaya, nilai hartanah anda meningkat  dan anda mampu mempunyai cash di tangan RM100K++ (5 kali ganda daripada modal deposit) selepas 5 tahun.
 Rumah bolehlah terus di sewa sekiranya kawasan mempunyai aliran tunai positif atau rumah sewa kita duduki adalah lebih murah berbanding sewa yang diterima daripada rumah yang dibeli.  Silalah berkorban tinggal di rumah sewa dahulu.  Tidak perlu ghairah untuk ubahsuai atau reno rumah yang baru dibeli. Cukup sekadar mempunyai kelengkapan asas untuk penyewa.  Pastikan perjanjian sewaan distamp di LHDN untuk mengsahkan dokumentasi.
.
Silalah ulang langkah penyimpanan untuk rumah ke dua pula. Dokumen perjanjian sewaan boleh digunakan untuk memohon pinjaman rumah ke dua dua tahun akan datang pula kerana anda masih layak 90% pinjaman.   
Bila tempoh sudah cecah:
Rumah pertama : 5 tahun di tangan, Pada waktu ini, tempoh perumahan belum mencecah 10 tahun dan permintaan rumah agak tinggi mengikut kadar semasa.
Rumah kedua : 3 tahun di tangan
Maka pada waktu ini, usia anda adalah 31-35 tahun.
Tindakan yang perlu dilakukan adalah, tuai hasil rumah pertama.
Dan anda mampu membeli rumah idaman seperti corner lot atau semi d pada usia sebelum 35 tahun dan anda ada satu lagi hasil tuaian rumah sewa yang bakal di tuai dua tahun lagi!!

<cara yang disarankan mungkin tidak sesuai kepada sesetengah individu dan sesuai untuk individu berpendapatan sederhana dan average. Rating kejayaan berdasarkan pemilihan kawasan perumahan yang mempunyai kadar permintaan yang tinggi>

#jodohartanah
#elmuhartanah
#norozir






Comments