HATI-HATI YA, KALAU NAK BELI RUMAH LOW MEDIUM COST !?

HATI-HATI KALAU NAK BELI RUMAH LOW MEDIUM COST?

Tahukah anda, antara apartment low cost dengan apartment medium cost, ada satu lagi kategori iaitu low medium cost apartment?

Ada yang mempertikai kenapa dulu saya beli rumah medium low cost dari owner lain yang baru setahun beli dari developer boleh lepas  dan lulus dokumen memorandum of transfer (penukaran hakmilik).

Kenapa pula sekarang saya tak boleh jual rumah saya sedangkan SNP date dah 4 tahun?

Ramaiiii yang tak tahu (termasuk saya yang dulu tahu tapi sekarang baru jelas), rumah low medium cost, syarat pembelian medium low cost sama seperti rumah low cost!
Pastinya ramai yang terlupa nak cek yang rumah mestilah lebih dari 5 tahun pemilikan sebelum boleh dijual kembali oleh pemilik sekarang.

Menurut lawyer hartanah,    sejak tahun 2017, pembelian hartanah berstatus low medium cost, perlu apply consent seperti consent low cost dengan syarat minima 5 pemilikan. Jadi tak hairan lah kalau tahun 2015 beli rumah low medium cost tu boleh lepas penukaran hak milik walaupun rumah baru je siap tahun 2014 contohnya. Apapun, mohon si agen hartanah menganalisa sedetail2nya ya rumah nak dibeli atau nak dijual terutama low cost dan medium low cost ni  sebelum melakukan sebarang transaksi.

PASTIKAN SNP ANDA SUDAH 5 TAHUN BARU JUAL YA!!

Semoga bermanafaat.

NOR OZIR
Team Leader Properties Titans

PROPERTIES TITANS
WWW.JODOHARTANAH.COM

Credit info : Lawyer Edorra

Comments